Welke thee is het best voor je gezondheid?

Dat je kunt genieten van thee, dat wisten wij al. Maar thee kan ook specifieke voordelen hebben voor je gezondheid. Heb je bijvoorbeeld veel last van stress of ben je juist op zoek naar een energie boost? Daar zou een kopje thee je zomaar bij kunnen helpen. Reuze interessant! Wij zijn er wat dieper ingedoken en leren je graag meer over theesoorten en de werking ervan.

Alle thee van één plant

Heb je weleens gehoord van de Camelia Sinensis? Dit is de plant waar zwarte, groene, gele en witte thee van worden gemaakt. Ja, al deze verschillende theesoorten zijn afkomstig van één plant. Door de theebladeren op diverse manieren te bewerken krijg je verschillende theesoorten. De theesoorten van de Camellia Sinensis noemen wij echte thee en hebben vele voordelen!

Groene thee

Groene thee is één van de gezondste theesoorten die er bestaat en kenmerkt zich door de milde en frisse smaak. Als je drie koppen groene thee per dag drinkt, verkleind dit de kans op een beroerte en verlaagt het de bloeddruk. Daarnaast heeft groene thee een positief effect op leververvetting en wordt vetverbranding bevorderd. Wel een kleine kanttekening, de inname van de hoeveelheid calorieën is hierbij natuurlijk wel leidend (helaas).

Zwarte thee

Zwarte thee staat bekend om de intense smaak en bevat veel antioxidanten die ontstekingsremmend werken. Daardoor gaat het infecties en mondbacteriën tegen en bevordert het de darmgezondheid. Ook verlaagt zwarte thee het risico op hart- en vaatziekten en heeft het een positieve invloed op je concentratievermogen en energielevel. Zwarte thee bevat namelijk gemiddeld 20 mg theïne, wat aanzienlijk lager is dan bij koffie. Hierdoor ervaar je wel een energieboost, maar zonder de negatieve effecten. Aangeraden wordt om gemiddeld 3 kopjes zwarte thee per dag te drinken.

Witte thee

Witte thee is subtiel van smaak en bevat vaak minder theïne (5 tot 10 milligram) dan groene of zwarte thee. Door het drinken van witte thee kun je stress verminderen. De l-theanine heeft een kalmerend effect, waardoor het fijn is om deze thee te drinken als je gestrest bent. Daarnaast bevat witte thee een grote hoeveelheid polyphenolen. Door deze antioxidant kan ons lichaam cellen vernieuwen en wordt het verouderingsproces vertraagt.

Inschenken met maten

De theesoorten hebben allemaal hun eigen unieke en positieve werking op je lichaam. Het is wel belangrijk om er rekening mee te houden, dat overmatig drinken van thee met theïne een negatieve werking kan hebben op je gezondheid. Waardoor het Voedingscentrum maximaal drie tot vijf koppen thee per dag aanbeveelt voor het drinken van thee met theïne.

Let’s try

Bij welke thee heb jij het meeste baat? Soms is het ook gewoon een kwestie van theesoorten proberen. Zo kom je er vanzelf achter wat je lekker vindt en wat goed bij jouw lichaam past. Door thee te drinken zonder kalk kun je een kopje thee nog gezonder maken. Daarnaast is het natuurlijk voor een heel groot deel van belang dat de rest van je levensstijl ook gezond is ingericht. Kies bijvoorbeeld eens voor een gezonde high tea en laat je verrassen door de mogelijkheden!

Geschreven op: 8 maart 2024
Mayra
Redactie HighTea.nl
Als Content Marketeer schrijft Mayra onder andere blogs voor HighTea.nl